Změní Plán útěku 2 pravidla hry pro distribuci hollywoodských filmů?
V posledních letech se ale situace pro americká studia začala trochu komplikovat. Řada filmů totiž v Americe propadla a následně zabodovala ve zbytku světa. Možná vám připadá logické, že si více peněz odnese drahý trikový kousek z ostatních kontinentů, ale hollywoodští producenti takhle neuvažují. Domácí trh je pro ně klíčový a to, jak si na něm film vede, určí, zda je považován za hit nebo propadák (a také jestli se dočká pokračování).
Tahle logika dostala v posledních letech výrazné trhliny. Objevila se totiž řada titulů, které v USA prakticky nic nevydělaly, ale jinde slavily úspěch:
Jde o pouhý zlomek filmů s podobným nepoměrem a vždy do zahraničních tržeb výrazně promluvila Čína (obvykle můžeme mluvit minimálně o čtvrtině z celkové cifry). To v praxi znamená, že by se americká studia měla zamyslet nad tím, zda není lepší (minimálně u některých filmů) rovnou cílit na zahraniční trhy, ten domácí utlumit a tím ušetřit peníze na reklamě.
Žádná velká produkce se k podobnému radikálnímu kroku zatím nemá, a tak zkusí neprobádané vody prozkoumat v Lionsgate s Plánem útěku 2.
Jednička přišla do kin v roce 2013, stála (bez propagace) 54 milionů a z amerických kin si odnesla mizivých 25. Jasný propadák. Jenže ze zbytku světa přiteklo dalších 112, z toho 40 z Číny. Studio proto rozumně přehodnotilo strategii - dvojka vznikla již v čínsko-americké koprodukci, US kinům se v podstatě vyhne (film bude mít omezené nasazení a rovnou vyjde na videu) a plnohodnotného uvedení se dočká ve zbytku světa. Vzhledem k tomu, že jde již o zajetou značku a pokračování obvykle vydělají v Číně více, mělo by mít studio jistý hit. Pro jistotu ale filmu snížilo rozpočet na 20 milionů dolarů, což se dá chápat. Jde o experiment s nejistým výsledkem.
Pokud by Plán útěku 2 uspěl, dá se očekávat, že podobný distribuční model brzy vyzkouší i další studia. A pokud ne, v Lionsgate na tom neprodělají kalhoty. Film "za dvacku" se snadno zaplatí na televizních právech.