Retro recenze: Zloba - Angelina Jolie exceluje jako královna černé magie
To, prosím, zlá královna Maleficent z Disneyovy kreslené Šípkové Růženky z roku 1959, kterou v patřičných kapitalistických zemích zná každé děcko, a nejen děcko. V původní disneyovce byla Maleficent klasický padouch, bez nějakých složitějších motivací, prostě to byla svině. Nakonec přijel princ, svině se proměnila v draka, princ ho zabil, probudil Růženku z narkózy a nastal happy end...
A nyní Disney uvádí do kin novou pohádku, jejíž hlavní hrdinkou je Maleficent, česky "Zloba", a my se dozvídáme, že vlastně měla dobrý důvod být naštvaná, a že vlastně byla hodný člověk. Tedy víla.
Pro nezasvěceného diváka to bude zajímavý guláš Tolkiena a Disneyho, přičemž teprve někdy po 30 minutách začne vycházet najevo, že film má cosi vzdáleně společného s pohádkou o Šípkové Růžence.
Film má velmi dobrý casting. Angelina Jolie v titulní roli nejen skvěle démonicky vypadá (její lícní kosti by mohly zabíjet), ale svou postavu si užívá a je patřičně naštvaná, dojatá i ironická (čemuž trochu ubírá na působivosti český dabing, který není tak expresivní). Také král v podání Sharlta Copleyho (který začíná vypadat úplně jako Michael Bay) je zajímavá a docela strašidelná postava, dohnaná na pokraj šílenství. A havran, který je v této verzi proměněn v člověka (Sam Riley) je taky fajn týpek.
Na druhou stranu, Růženka (Elle Fanningová) je v této verzi úplně nezajímavá a tři legrační víly jsou na odstřel.
Trailer (CZ dabing):
A teď zase něco dobrého: Film má úžasnou výpravu se spoustou bizarních útesů, stromů a nejrůznějších magických pišišvorů, která mi nejednou připomněla třeba LegenduRidleyho Scotta. Možná i proto, že Maleficent a Darkness by tvořili skvělý manželský pár:
A teď zase něco špatného: Celkově je film poněkud zmatečný a nemá jasno v tom, jakým tónem vlastně chce co vyprávět. Místy je to epická fantasy, místy je to odlehčená komedie, a různé elementy, vypůjčené z původní animované pohádky, jsou do filmu zakomponovány spíše náhodně a nepříliš zručně. Například princ Filip se ve filmu vyskytuje, je oblečený jako v animáku, ale je pouhou žertovnou rekvizitou, a to doslova - tráví v bezvědomí snad delší čas než Růženka. A když dojde k happyendu a je naznačeno, že si nyní Růženku vezme, nedává to v tomto filmu pražádný smysl, neboť ji nemiluje.
Stejně tak skokové povýšení Copleyho z řadového sluhy na krále (odůvodněné jen tím, že starý král byl senilní) dává tušit, že se něco radikálně přestříhávalo.
Výsledkem je něco velmi podobného, jako Burtonova Alenka nebo Mocný vládce Oz - krásně vypadající profesionální výrobek, který mohl být něčím víc, ale šance byla promarněna.
P.S: Docela by mě zajímalo, kolik dnešních dětí tuší, co to je "vřeteno kolovratu". Spíš se budou ptát "Proč je na tom divném bicyklu ta jehla?"
P.P.S: (SPOILERY) Pointa této radikálně odlišné verze Růženky spočívá v tom, že Maleficent sice Růženku prokleje, ale pak v ní najde zalíbení. Chtěla by kouzlo zrušit, ale nejde to. Růženka se píchne a usne (jen ona, ne celé království), princův polibek nefunguje, takže nakonec Růženku políbí (na čelo) sama Maleficent, čímž je kouzlo zrušeno!