Film Tajemství divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa nabídne kromě aktuálních rozhovorů řadu pohledů na uplynulý život této soudržné party i z unikátních archivních materiálů. Mikroorganismus sklepáckého bytí v průběhu filmu analyzují také vědecké kapacity rozličných oborů, například divadelní teoretik Jan Dvořák, filozof Erazim Kohák nebo psycholog Radek Ptáček.
Trailer k filmu Tajemství Divadla Sklep:
Divadlo Sklep od svého vzniku vyniká tvůrčí svobodou, svéráznou poetikou, hravostí, humorem či výtvarnou originalitou. Spojuje lidi, kteří se navzdory jiným profesním povinnostem po desetiletí vracejí do mimořádného společenství. Je překvapivé, kolik významných osobností uměleckého světa má své kořeny právě v tomto divadle. Osazenstvo Divadla Sklep glosuje Milan Šteindler jako „spolek pacientů, kteří jsou si všichni vzájemně terapeuty.“
Absolvent režie Milan Šteindler, který je doma před i za kamerou, zaujal spolu s Davidem Vávrou a Tomášem Hanákem již v roce 1988 ve filmu Věry ChytilovéKopytem sem, kopytem tam. O rok později následoval úspěšný celovečerní režisérský debut Milana Šteindlera Vrať se do hrobu! (1989). Za film Díky za každé nové ráno získal v roce 1994 Českého lva. Spolu se sklepáckým kolegou Davidem Vávrou a Petrem Čtvrtníčkem vybudovali v první polovině devadesátých let milník českého filmového a televizního humoru a satiry, cyklus pořadů Česká soda. Oč méně jsou jejich skeče z dnešního pohledu politicky korektní, o to více jsou nepřekonatelně zábavné, nápadité, vtipné a originální.
Druhý z otců zakladatelů Divadla Sklep David Vávra patří k předním českým architektům a svoje rozličné talenty využil ve vysoce ceněném televizním seriálu Šumná města, představujícím významné architektonické skvosty městské architektury Čech a Moravy. Mezi jeho význačné architektonické práce patří rekonstrukce Švandova divadla a spolu s Františkem Skálou je spoluautorem ceněného interiéru pražského Paláce Akropolis.
Myšlenka dokumentu o fenoménu Divadla Sklep se ke sklonku roku 2011 zrodila v hlavě producenta Ivo Krátkého, který ke spolupráci přizval scenáristku a režisérku Olgu Dabrowskou. Druhý z producentů, Petr Koza, se nebál a kontaktoval o metr vyššího Davida Vávru: „Ten nás, tvůrce troufalce, přijal s tímto nápadem velmi přátelsky a jednoho zimního večera před představením legendární Besídky si na nás našel chvilku. A bylo rozhodnuto!”