Nejlepší adaptace videoherního hitu? Žádná Lara Croft, Uncharted nebo Resident Evil. Bláznivý animák, u nějž budou i dospělí slzet smíchy

Cuphead na scénu! | Netflix
Cuphead na scénu! je zábavný, surrealistický a v dobrém slova smyslu chaotický animovaný seriál, který stejně jako hra, z níž vychází, svým vizuálním stylem evokuje klasické americké animáky z 30. let minulého století. Ačkoli fanouškům předlohy možná bude chybět ikonické střílení z prstů, čímž bratři Cuphead a Mugman čistí herní levely, show nabízí dostatek odkazů, aby byl každý milovník originálu spokojený. Dějově seriál sleduje, jak se bratři dostávají do stále hloupějších a nebezpečnějších dobrodružství, přičemž nechybí ani hlavní linka ze hry – souboj o duši se samotným ďáblem.

Trailer: Cuphead na scénu!

Cuphead na scénu!
Seriál se skládá z dvanácti epizod, z nichž každá trvá přibližně jedenáct minut, což je v dnešní streamovací době poměrně netypický formát. Přestože je linka se zmíněným vládcem pekel rozprostřená na několik dílů, v jádru jsou epizody hlavním tématem vždy zcela samostatné a věnují se vděčným výchovným tématům jako odkládaní povinností, bratrská láska, zbrklost, význam rodiny, strach z neznámého a podobně. Krátká stopáž nabádá k tomu využít jednotlivé díly jako výplň o nějaké pauze. Není ale problém dát seriál v kuse a je slušná šance, že u druhé varianty nejeden divák neplánovaně skončí.
Epizody jsou totiž doslova natřískané nejrůznějšími vizuálními i slovními gagy. Jak člověk stárne, má pocit, že mu u podobných typů kreslených seriálů ujíždí vlak. Když pak dojde na návraty po letech, je to hotové utrpení. Jde opravdu o tak mizerné kousky (viz loňské filmy Tom a Jerry a Space Jam 2), nebo už jsme jen, slovy filmového klasika, starý na tyhle srandy?
Cuphead na scénu!
Cuphead na scénu! | Netflix
Víte co? Nejsme starý! Cuphead na scénu! má přesně onu zběsile nevypočitatelnou energii, jakou nás svého času animované kraťasy uměly ohromit a baví celou dobu, přičemž nápady chrlí s tak neskutečnou kadencí, že pravděpodobně nelze všechny vtípky pochytit na první dobrou.
Bratři Chad a Jared Moldenhauerovi, tvůrci videoherního Cupheada, kteří seriál zaštítili z pozice výkonných producentů, mají klasické animované kraťasy opravdu obdivuhodným způsobem nastudované. Nejenže dobře mimikují jejich řeč a tempo, současně umí přicházet s neotřelými nápady.
Cuphead na scénu! díky tomu není jen dobře sešitá pocta klasickým animovaným komediálním skečům. Tohle je novodobá klasika, která se zcela nečekaně řadí k nejlepším adaptacím videoherních titulů vůbec. Jako jediný slabší moment bych viděl poslední díl, který na konci trochu násilně šroubuje cliffhanger pro další řadu a současně teasuje DLC pro samotnou hru.
Cuphead na scénu!
Cuphead na scénu! | Netflix
Výjimečně musím zmínit i povedený český dabing, který si s originálem v ničem nezadá. Dokonce i muzikálové části (na pár písniček dojde) jsou odvedené naprosto bezchybně a s hravým překladem. Snad jen škoda, že úvodní názvy dílů jsou vždy na začátku epizody uvedeny pouze formou titulku, nikoli dabingem, takže ho budete muset nejmenším ratolestem přečíst.
Cuphead na scénu! je vzácný příklad animáku, který si stejnou měrou užijí děti i dospělí. A rozhodně kvůli tomu nemusíte znát předlohu. Jen jedno upozornění – kdybyste se pak chtěli pustit do samotného hraní, hra je sice stejně vizuálně roztomilá, jde ale o hardcore plošinovku, u níž mnoho pařanů poslalo svůj ovladač do křemíkového nebe. Tak jen ať s tím počítáte.
hodnocení: 90 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.