Magnusek s.r.o. nabízí v Společně sami další vyšinutý film o sociopatických vražedných dětech

Recenze: Ve Společně sami nabízí Magnusek s.r.o. další vyšinutý film o sociopatických vražedných dětech
Společně sami- z natáčení | Bioscop
Abychom byli přesto korektní, nebude v recenzi zaznívat, že jde o film od Tomáše Magnuska, místo toho ho adresujme „Tomáši Magnuskovi s.r.o.“, proti čemuž jistě nejde vznášet námitky. Navíc to krásně podtrhává, jakým brandem se umělecká vize tvůrce Bastardů a Jedlíků stala.
Společně sami
Společně sami
35%

Moje oči! Moje uši!

Čím se takový film od Magnuska s.r.o. vyznačuje? Předně praští do očí absolutní technická odfláknutost. Nedávno jsme tu spílali u slovenského Fentasy nad nesrozumitelně namixovanou zvukovou stopou, tehdy ale tvůrci alespoň podlehli vlastním ambicím. Snaha o výrazný podkres vedla k tomu, že často nebylo fyzicky rozumět, co postavy říkají. Ve Společně sami můžeme tápat, i když hrdinové stojí v tiché místnosti bez hudebního doprovodu – i tehdy je dialog namixovaný tak mizerně, že budete mít dost možná potřebu jít se optat do promítací kabiny, jestli není rozbitá aparatura.
Obraz je také ošklivý, ale špatně zabraná scéna s příšernou obrazovou postprodukcí je pořád „jen“ estetický problém. Odfláknutý zvuk už znemožňuje film na základní rovině konzumovat. Jedná se o downgrade dokonce i oproti čtvrtým Bastardům, kteří, chraň bůh, nebyli dobře řemeslně zvládnutí, ale působili o stupínek ošetřeněji.
Ze sériového vraha bílým spasitelem. Mesiášský komplex Tomáše Magnuska je na Netflixu
Recenze15. 7. 2023
Ze sériového vraha bílým spasitelem. Mesiášský komplex Tomáše Magnuska je na Netflixu
Vyčítat technické nedostatky může v případě této pidiprodukce vyvolat elitářský dojem. Jako bychom tu šlapali po snech undergroundovým tvůrcům, kteří zkrátka nemají peníze na profesionální výsledek. Filmaři se však s nedostatečným materiálním zázemím potýkají často a existují způsoby, jak ho maskovat. Magnusek s.r.o. a oficiální režisérka Gabriela Sittová se k žádnému z nich neuchylují, na to asi nemají dost nápaditosti a nejspíš ani zájmu. Film tedy vypadá a zní odpudivě, je vážně neštěstí v přítomnosti tohoto pokusu trávit 90 minut.
A teď děj. Uf. Jeden ze základních znaků neprofesionální kritiky je patologizovat filmaře na základě jejich filmů. Hrát si na psychology a diagnostikovat lidi za kamerou, nejlépe nějakými šťavnatými komplexy a poruchami, protože je evokují jejich díla. Tomáš Magnusek s.r.o. je ale v tomto ohledu velkou výzvou, protože je jen velmi těžké jeho práci chápat jako cokoliv jiného než projev osobních nevyřešených problémů, bolístek a křivd.
Hlavní hrdina tohoto propojeného triptychu školních povídek je OPĚT mladý učitel (Jakub Moulis), který přichází na školu a zjišťuje, že je v tomto prostředí zcela ztracený. Neumí komunikovat s žáky, rodiči ani nadřízenými, což je samozřejmě chybou všech a všeho s výjimkou samotného hrdiny. Není tajemstvím, že učitelská minulost Magnuska a tyto hrdiny spojuje. Natočil o tom pak čtyři díly Bastardů, kde se rozkročil mezi pozicí mstitele, který zlikviduje „ty špatné“ Romy, kteří mu během jeho učitelování dělali ze života peklo, a mesiáše, jenž spasí „ty správné“ z nich.
Společně sami
Společně sami- z natáčení | Bioscop
Tehdy byla terčem jeho „pozorování“ neprivilegovaná část vzdělání, nyní zažíváme víceméně totéž, ale v prostředí jakéhosi elitního soukromého gymnázia. Tentokrát jsou všichni bohatí a bílí, nicméně stejně zvrhlí a zvrácení, což je dost možná obrana Magnuska s.r.o. proti dřívějším nařčením z rasismu. My už v recenzi čtvrtých Bastardů psali, že jejich bigotnost se jeví být spíš důsledkem než příčinou a skutečné jádro agrese díla spočívá v zahořklosti z odmítnutí daným prostředím. To se nyní jeví ještě pravděpodobněji. Opět tu máme rodiče bez zájmu, ředitele s očima jen pro zisk a děti, které s naprostou samozřejmostí a bez většího zájmu světa okolo balancují na hraně stát se sériovými vrahy či sociopatickými manipulátory svých rodin. Všichni jsou vinni, krom naší spasitelské figury, jež s čistotou Dostojevského idiota nechápe, proč jsou lidi tak zlí, Esterko.

Přestaňte krýt své malé sociopaty

Stejně jako v případě Bastardů tu Gabriela Sittová a Magnusek s.r.o. zobrazuje naprosto excesivní a šílené situace, okolo nichž ale nedokáže vystavět dostatečně expresivní fikční svět, aby nepůsobily směšně. Jedna z povídek se věnuje trojici oktavánů, kteří se v rámci přijímaček na medicínu rozhodli unést, zabít a rozpitvat dítě, přičemž jsou před následky chráněni svými bohatými rodiči. V rukou zručného filmaře by to mohla být slušná černá historka, která možná i něco řekne o světě protekční zlaté mládeže. V rukou těchto tvůrců je to ale pouze a jen vyšinuté.
A je skutečně neskutečné sledovat, že ačkoliv má Magnusek s.r.o. božskou moc nad svým světem a může každou postavu a okolnost ohnout své vůli, stále není schopný odvyprávět příběh, v němž bychom uvěřili, že jeho hrdina je ukřivděný dobrý učitel, který má dobré metody, jen je z vnějších důvodů nedokáže uvést v praxi. To je nakonec fundamentální selhání Magnuska s.r.o. – nezvládá přesvědčivě nasimulovat dobrého učitele ani ve své fantazii, přestože se o to pokouší už několik let v rámci mnoha filmů a seriálu. Jeho filmoví avataři jsou zmatená polena, která si absolutně nezaslouží respekt a zájem studentů, jimž nerozumí a nesnaží se rozumět. A je jedno, jestli Magnusek s.r.o. vykreslí celý zbytek školního systému jako zvrhlý a zvrácený – neschopnost jeho hrdinů není o nic méně zjevná.
Společně sami
Společně sami- z natáčení | Bioscop
Společně sami má (jistě i díky takřka úplné absenci rasismu) na rozdíl od výhradně nesnesitelných Bastardů tu kouzelnou vlastnost, že se v nich dá scénu po scéně nimrat a přemítat o tom, co vedlo filmaře k těmto volbám. Místy je to skoro zábava. Jeden z příběhů například sleduje dívku, které její bohatí rodiče trochu zkrouhnou kapesné, aby si musela najít brigádu. Ona natočí porno a všichni jsou z toho smutní. Jo a nakonec se možná stane obětí sériové vraždy. Co tím chtěli scenáristé říct? Co si myslí, že z tohoto příběhu odvyprávěného tímto způsobem vyplývá? To se nikdy nedozvíme, ale je legrační hádat.
Vzniklo další nepodařené dílo, v němž Magnusek s.r.o. nadále demonstruje absolutní absenci tvůrčí a umělecké empatie. Pořád by bylo nemístné dělat přímé čáry mezi tímto filmem a skutečným člověkem, který ho zaštítil. Absolutní nihilismus, pesimismus a negativita celého díla například nemusí odrážet ničí skutečné postoje, ale zkrátka neschopnost přesvědčivě filmařsky popsat zvolený problém. Ten film se asi o něčem snaží být, předně se tváří, že chce ukázat nefunkčnost školního systému zase z trochu jiného úhlu pohledu. Režie ale neumí vystavět situace, které by to mohly demonstrovat, a postavy, jež by v nich mohly žít. A nám nezbývá než se snažit pochopit mysl, která za tím stojí. Což je samo o sobě nepatřičné, ale co nám zbývá?
10%
Tomáš Magnusek s.r.o. přichází s dalším filmem o učitelském mesiáši, jehož odmítnutím lidstvo zatracuje svou duši. Společně sami rozhodně prospívá, že se tentokrát drží spíš u privilegovaných dětí – když nic jiného, alespoň páchá méně škody. A dá se tomu víc od srdce smát jako projevu neškodné nesoudnosti.
Martin Svoboda
Martin Svoboda