Videorecenze: Tvůrci thrilleru Němá tajemství by asi chtěli, abyste zůstali víc beze slov

Němá tajemství | Donart Film
Videorecenze: Němá tajemství | Kinobox
Scénář k němu napsala Alice Nellis, jež je známější spíš jako režisérka. Nepatří k typicky námezdním psavcům, i když už spolupracovala na snímku Zátopek nebo Myši patří do nebe. Němá tajemství jsou nicméně její první samostatný celovečerní scénář pro někoho jiného. V jistém ohledu tu je návaznost na její předchozí vlastní autorský počin Buko – jsou tu koně i psychický hendikep. V Bukovi jde o autismus, v Němých tajemstvím o afázii. Tou utrpí po úrazu mozku veterinář Martin. Jeho žena Erika se o něj sice chce starat, ale v péči se vyostří vztah k její tchyni. Navíc zjistí, že ani v milostném vztahu nebyla sama, ale že je tu ještě další žena.
Němá tajemství
Němá tajemství
  • HBO Max
77%
Režie Tomáše Mašína je vrcholně kompetentní a celé aranžmá se už plně rovná americkým a evropským severským filmům. Kamera Anny Smoroňové připomíná některé filmy Davida Finchera, zvláště Muži, kteří nenávidí ženy, tedy americkou verzi švédského románu. V Česku nikdy nebylo tak krásně sychravo jako tady.
Vyprávění pracuje s několika hypotézami, kdo může za původně nevyřčený zločin. Máme právo se domnívat, že motivace měla každá ze tří žen, z nich nejpodezřelejší je manželka. Film měl mnoho odborných poradců a zobrazuje afázii velmi realisticky, přímo evokuje stav, jak slyší a chápe řeč ostatních člověk s daným poškozením mozku. Nevýhodou snímku je až příliš velký emoční chlad a to, že ani jedna ze čtyř hlavních postav nejspíš ani nemá být sympatická.
Tomáš Mašín
Tomáš Mašín

Režisér

7.0
Pro srovnání je dobré uvést nedávný český snímek Oběť režiséra Michala Blaška, kde vyšetřovatele hraje rovněž Igor Chmela. Tam se povedlo napojit nás na hlavní postavu, i když řeší problém neetickým způsobem. Němá tajemství se tváří velmi závažně a chtěla by po nás asi silnější reakci Pro většinu lidí, kteří nemají přímou zkušenost s afatickými pacienty, však půjde spíš jen o rozluštění záhady.